Login
18 - (24)

Knihovna - DOPORUČUJEME

Vyhlášení fotosoutěže malých umělců

Rádi bychom velmi ocenili všechny fotografy, kteří se se nezalekli, vzali si do ruky mobil nebo foťák a pro svou knihu vymysleli zajímavé prostředí nebo situaci. Díky jejich nápadům vznikla celá řada zajímavých fotografií, které vám zde představujeme v GALERII FOTOGRAFŮ - vítězů.

1.místo - Ema Koštová2. místo - Šárka Ouhelová 3.místo - Vilma Brusová a Tereza ŠerglováVilma Brusová a Tereza Šerglováčestné uznání - Tereza Šívrováčestné uznání - Tomáš Kopecký
Každý z nás se někdy bojí. Někdo pavouků, jiný výšek, hadů, klaunů, školy, pětek, tmy.... Někdy se bojíme rádi a jindy je nám strach nepříjemný. Při našem setkání jsme si vyslechli jednu z Hrůzostrašných pohádkek od Jiřího Žáčka a následně si povídali o tom, co to strach vlastně je, jaké má podoby a že někdy může být i opravdu prospěšný. I díky němu neskočíme do propasti nebo nenastoupíme do auta k cizímu člověku. Divili byste se, kolik zážitků se strachem nebo leknutím děti mají. Někdy nás až překvapilo, kolik děsuplných videí děti znají z internetu nebo PC her a jak moc jim v jejich věku zkreslují vnímání reality.
Ve skupinkách si děti pomocí živých obrazů vzájemně předvedly několik situací, kdy hrál strach hlavní roli.
Na závěr jsme přidali četbu z knihy Strašidelná knihovna. Děti se nebály a nakreslily, jakou podobu podle nich strach má, a tak vznikla jedinečná galerie této emoce, která je vlastní nám všem.

Čtení pod dekou - setkání se strachem 8.3.2019

11 důvodů

proč by děti do 12 let neměly nadměrně používat

smartphony ani tablety

 

Technologie se stále rozvíjí a již několik let nám umožňuje žít pohodlnější život. Víte ale, co tyto mobilní zařízení způsobují dětem?

Děti by měly mít zamezen přístup k zařízením jako mobilní telefony, tablety a podobně. Tyto technologie mají na děti 4 až 5 krát více nepříznivý dopad než běžné televizory. To u nich může vést k vývojovým poruchám.

Mnoho studií poukazuje na to, že dané technologie dětské zdraví poškozují. Přesto mnozí dospělí svým ratolestem nadále k těmto zařízením umožňují neomezený přístup.

Nejen děti, ale dokonce i batolata se dnes noří do virtuálního světa, což je ochuzuje o kriticky důležité faktory pro jejich správný vývoj, chování a učení.

Následuje 11 důvodů, proč byste své děti měli držet pryč z dosahu elektronických zařízení.

1. Rychlý růst mozku
Mezi narozením a 2 lety se objem mozku dítěte ztrojnásobí a pokračuje v rapidním rozvoji až do věku 21 let. Časný vývoj mozku je ovlivňován pobídkami z prostředí, respektive jejich nedostatkem.

Mozek vystaven nadměrnému používání těchto technologii ukázal později sklony k nedostatku pozornosti, opožděnému kongnitivnímu vývoji, poškození intelektu, zvýšení impulzivity a snížení schopnosti samoregulace.

2. Zpomalený vývoj
Mobilní technologie omezují pohyb dětí, což zpomaluje jejich vývoj. 1 ze 3 dětí přichází do školy s opožděným mentálním vývojem, což nepříznivě ovlivňuje jejich akademické pokroky.

Pohyb posiluje pozornost a schopnost učit se. Pokud se používají technologie před 12. rokem života, má to na děti neblahý vliv.

3. Epidemie obezity
Děti, kterým je dovoleno mít ve své dětském pokoji elektronická zařízení, mají o 30% vyšší riziko obezity. V USA a Kanadě je každé třetí dítě obézní. Evropa je v tomto rychle dohání. U 30 % obézních dětí dochází k rozvoji cukrovky.

Obézní lidé mají mnohem větší riziko infarktu a mozkové mrtvice. To výrazně zkracuje jejich věk dožití. Děti 21. století mohou být první generací, která nepřežije vlastní rodiče.

4. Nedostatek spánku
60 % rodičů u svých dětí nekontroluje používání mobilních technologií. 75 % dětí má povoleno je používat v dětských pokojích. Uvedených 75% dětí má permanentně nedostatek spánku a to až do té míry, kdy to ovlivňuje jejich známky ve škole.


5. Duševní onemocnění
Nadužívání technologii je příčinným faktorem mnoha duševních chorob jako deprese, úzkost, poruchy navazování vztahů, nedostatek pozornosti, autismus, bipolární porucha, psychóza a problémové dětské chování. Dnes má 1 ze 6 dětí nějaký problém s duševním zdravím.


6. Agresivita

Násilí v médiích vyvolává agresivitu i u dětí. Mnohé hry v mobilech jsou násilného nebo sexuálního charakteru, což má na děti stejně nepříznivý vliv. V USA je již násilí v médiích charakterizováno jako riziko pro veřejné zdraví, protože přímo ovlivňuje agresivitu dětí.

Je registrováno stále častější používání donucovacích prostředků a odlučovacích místností na zvládání agresivních projevů dětí.

7. Digitální demence
Média zobrazující rychlý pohyb dokážou vyvolat nedostatek pozornosti a sníženou koncentraci. Zhoršují paměť tím, že mozek si přeuspořádává neuronová spojení v přední mozkové kůře. Děti, které nedokáží koncentrovat svou pozornost, se nedokážou ani učit.

8. Závislost
Když rodiče vystavují děti většímu množství technologii, sami se od nich odpoutávají. Při absenci vazby rodiče a dítěte, se dítě váže na zařízení. To následně vede k závislosti. 1 z 11 dětí ve věku 8 až 18 let –je dnes závislých na technologiích.

9. Emise elektromagnetického záření

V květnu 2011 zařadila světová zdravotnická organizace (WHO) mobilní telefony do rizikové kategorie 2B (možný karcinogen) právě kvůli jejich radiačním emisím.

V roce 2013 doktor Anthony Miller z Univerzity v Torontu, Fakulty veřejného zdraví, na základě výzkumu doporučil, aby frekvence mikrovlnného záření byly zařazeny do kategorie 2A (pravděpodobně karcinogenní).

10. Neudržitelnost
Způsob, jakým jsou dnes děti vychovávány a vyučované v oblasti technologii, je neudržitelný. Děti budoucnosti bohužel nebudou, protože neexistuje budoucnost pro děti, které technologie využívají až příliš.

11. Zátěž pro oči
Je běžné, že u dětí, které se celé hodiny dívají na obrazovku, se rozvine onemocnění zraku. Říká se také, že trpí syndromem počítačového vidění. Nedávno proběhla médii zpráva, že je dnes o 30% více krátkozrakých dětí.

Příčinou je jednak dlouhodobé koukání do blízka a také nedostatek denního světla, protože děti sedí doma u obrazovek namísto hraní se venku. Problémem se zrakem u dětí dokážete předejít tak, že jim budete limitovat čas jejich sledování na 30 minut denně.

Představte si, že máte před sebou krabici libovolné velikosti a uvnitř je dárek který si ze všeho nejvíc přejete. Co by to bylo? Přání dětí byla opravdu pestrá a na fotografiích si můžete přečíst, po čem ze srdce touží. Nás zajímala ještě jedna otázka: "Máte raději knihu nebo film?" Třídu jsme si rozdělili pomyslnou čarou. Na jedné straně byli ti, kdož čtou jen knihy a televizi se vyhýbají. Druhá strana přivítala filmové fandy, kteří chodí okolo knih širokou oklikou. Na této stupnici si každý našel své místo. Někteří se okamžitě přilepili na stěnu filmu a možná by ji i posunuli, kdyby to bylo možné :-) Naštěstí i knihy mají své fanoušky, i když jich je méně. Nejvíce názorů se přiblížilo středové čáře. Film i kniha mají u mnoha dětí vyváženou pozici. Příjemný posun nastal, když jsme obhajovali své názory a následně se na přímce měli možnost přesunout, pokud se náš pohled na věc změnil. Byli tací, kteří svou tvář ještě více přitiskli k "filmové" stěně , ale ještě mnohem více bylo těch, kteří výrazně vstoupili do "knižního světa."
Ze školní hnihovny jsme ještě přinesli na ukázku několik knih, které se staly filmovou předlohou nebo naopak film dokumentují.

Následovala projekce filmu Malý princ od Marka Osborna, režiséra Kung Fu Pandy. První celovečerní animovaná adaptace slavného díla o přátelství, lásce a skutečném štěstí. Ústřední postavou je malá holčička, kterou se její maminka snaží připravit na skutečný svět dospělých. Její plán naruší trochu excentrický, leč dobrosrdečný soused, letec, který holčičce představí neobyčejný svět, jenž mu před dávnou dobou představil Malý princ. Ve světě, kde vše je možné, začne pro malou holčičku kouzelná cesta uvnitř vlastní představivosti, na které znovuobjeví své dětství a zjistí, že skutečně můžeme vidět jen srdcem.

Po shlédnutí filmu, jsme si krátce představili knihu Malý princ, která v každém věku nabídne  jiná témata a vzbuzuje u čtenářů rozmanité emoce. Zjistili jsme také, že filmové postavy jsou v mnohém podobné lidem kolem nás. Přísnost a důslednost byla přisuzována např. pani učitelkám. Dětský pohled na svět a hravost často sourozencům a prarodičům.

Filmový klub - propojení filmu a knihy 25.1.2019



S VŮNÍ VÁNOČNÍHO ČAJE
JSME NAHLÉDLI DO BUDOUCNOSTI
14.12.2018


Ořechové lodičky
Nejdůležitější je, aby každý si každý člen vaší rodiny vyrobil lodičku sám. Jedině tehdy věštba zafunguje správně. Do lavoru s vodou se dají rozpůlené skořápky od vlašských ořechů s malými zapálenými svíčkami. Ořechové lodičky se nechají plout po vodě. Ten, jehož lodička vydrží nejdéle svítit a nepotopí se, má před sebou dlouhý a šťastný život. Když se lodička vydá doprostřed nádoby, vypraví se její výrobce do světa. Pokud se skořápka drží u kraje nádoby, bude se naopak celý rok držet doma. 

Házení střevícem
Svobodné dívky hodí střevícem přes hlavu. Pokud se bota obrátí špičkou ke dveřím, čeká je svatba a odchod z domova. Pata ke dveřím naopak znamená, že zůstanou doma.
 
Krájení jablka
Po večeři se nožem přepůlí jablko. Musí se řezat kolmo ke stopce. Pokud má tvar rozříznutého jadřince tvar hvězdy, sejdou se všichni za rok ve zdraví.  Tvar kříže podle našich předků znamenal nemoc či smrt.
 
Šupiny
Pod talíře se štědrovečerní večeří se dávají šupiny z kapra, které mají přinést po celý rok dostatek peněz.
 
Hrnečky
Připravte si šest hrnečků a dále minci, kamínek, prsten, kuličku, klíček a mušličku. Pod každý hrnek umístěte jeden z uvedených předmětů. Nechte si zavázat oči, zamíchejte nádoby a jednu z nich si vyberte. To, co se pod ní ukrývá, vás v nejbližší době nemine.
mince = bohatství
kamínek = smůla
prsten = přátelství nebo láska
kulička = splněné přání
klíček = odhalení nějakého vašeho tajemství
mušlička = cestování

S vůní vánočního čaje 14.12.2018

Vyhlášení soutěže "Příběh inspirovaný obrázkem"

Vyhlášení soutěže
První soutěžní klání je uzavřeno a již známe vítěze! Dříve, než prozradíme jejich jména, bychom rádi PODĚKOVALI VŠEM, KTEŘÍ ZAPOJILI SVOU FANTAZII A PŘINESLI SVŮJ PŘÍBĚH!!! Oceňujeme, že chodíte po škole s otevřenýma očima, všímáte si věcí kolem sebe, nejste líní pustit se do práce a máte odvahu ukázat, co ve vás je.
Sešlo se dohromady 14 příběhů - 9 z prvního a 5 z druhého stupně. Při vyhodnocování jsme se soustředili na příběh samotný i na úpravu díla. Oceněná jsou první tři místa z kazdého stupně. Abychom dali možnost odnést si drobnou odměnu všem, vyhlásili jsme i CENU ÚTĚCHY. Vítěz prvního místa z každého stupně bude mít tu čest a vylosuje jednoho ze "spisovatelů", který dostane taktéž drobnou odměnu.
 
První stupeň
1. místo  Dračí stín - Vilma Brusová
2. místo  Ohnivá obluda - Nela Čermáková
3. místo  Příběh z půdy - Šárka Ouhelová
cena útěchy.....?

Druhý stupeň
1.místo  Morgoni - Lucie Adamcová
2. místo Naděje - Lada Ševčíková
3. místo O drakovi - Kristýna Novotná
cena útěchy......?

Pro nás jste všichni výherci, protože jste odvedli skvělou práci. Váš talent je často fantastický!

Věříme, že jste si při psaní užili příjemné chvíle a přejeme vám, aby okolo vás ožívaly jen samé milé a radostné  příběhy.

Knihovna otevřela dveře pohádkám

Knihovna otevřela dveře pohádkám

Poslední listopadový pátek proběhla ve školní knihovně akce „Z pohádky do pohádky“. Pro každého, kdo přišel, byla přichystána celá řada zábavných úkolů. Jednoznačně největší úspěch mělo zdobení perníčků z perníkové chaloupky. Veliký dík patří děvčatům z deváté třídy a paní učitelce Sedlákové, které voňavé perníčky upekly. Ten, kdo si na nich chtěl pochutnat, musel nejdříve najít obrázek šeredné čarodějnice, která sice dala malým detektivům dopis s popisem cesty, avšak plný šifer, které leckterým zamotaly hlavu. Pátrání probíhalo také přímo mezi regály s knihami.  Malý test prověřil čtenáře, jak se umějí v knihovně orientovat a zda dovedou vyhledat příslušnou knihu. A že nejsou knihy jen z papíru, se mnozí přesvědčili při poslechu audioknih. Při těchto i spoustě dalších úkolech jsme se báječně pobavili a možná se i něco nového dozvěděli. Za pomoc s organizací děkujeme pomocníkům z řad šestého ročníku i pani učitelkám čj z druhého stupně. Těšíme se na další setkání nad vánočním čajem

Tam a zpátky do pohádky 30.11.2018

Knihovna ZŠ Nová Včelnice - plánované akce 2018/2019

Listopad
Tam a zpátky do pohádky - čtení pohádek, kvízy a soutěže s pohádkovou tematikou

Prosinec
Vůně vánočního čaje - vyprávění o Vánocích, vánoční zvyky, příprava voňavého čaje, věštění z hrnečků…

Leden
Filmový klub – zhlédnutí filmu s následnou diskusí, jiný film pro první a druhý stupeň

Únor
Čtení pod dekou – čteme strašidelné příběhy

Březen
Bazar knížek a časopisů  - pro děti, rodiče a přátele školy na chodbě prvního stupně (event.
představení nových knih obchodníkem s možností zakoupení/objednání)

Duben
Beseda se spisovatelem nebo čtenářský maraton

Květen
Literatura v akci – umělecká literatura zpracovaná metodami dramatické výchovy, jiný projekt pro první a druhý stupeň

Červen
Cesta z města aneb jedeme na výlet

 

Soutěžíme s knihovnou během celého školního roku
Listopad, prosinec – Tvůrčí psaní – napiš příběh nebo pohádku podle zadané ilustrace

Leden, únor – Foto-soutěž – vyfoť  svou oblíbenou knihu v zajímavé situaci nebo na pozoruhodném místě

Březen, duben – Anketa – průzkum četby (dětí, rodičů, prarodičů…)

Květen, červen – Ilustrátoři – vytvoř ilustraci k zadanému textu nebo nakresli komix podle pěti zadaných slov

 (vyhlášení soutěží bude probíhat vždy v závěru měsíce prosince, února, duBna a června a bude spojeno s drobnou odměnou a obrovskou prestiží :)

Knihovna má dveře otevřené i pedagogům

Knihovna nabízí metodický materiál i pro pedagogické pracovníky školy....

TOPlist
Domů ZŠ Nová Včelnice

Created by © 2015/2019 ALS Euro s.r.o. tvorba www stránek pro školy

TOPlist